اگرچه در گذشته توجه به نمای بیرونی ساختمان خیلی کمتر از نمای داخلی بود اما امروزه و با ظهور نما های فانتزی و زیبا و استفاده درصد زیادی از مردم، نمای ساختمان ها هم جز موارد پر اهمیت در ساختمان سازی قرار گرفته است و دیگر کمتر نما های آجری را می بینیم. همین نیاز مصرف کنندگان معماران و طراحان را به استفاده از متریال های جدید و خاص تشویق می کند. کرتین وال جز نما های نو ظهور است که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد. اما پیش از هر چیز باید بدانیم کرتین وال چیست؟ کرتین وال در زبان فارسی به معنای دیوار پرده ای است اما منظور از کرتین وال که به عنوان یک پوشش برای نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شود، ترکیب قاب های آلومینیومی و شیشه است. اگرچه این نما انواع زیادی دارد ولی نوع شیشه ای آن نسبت به نمونه های دیگر این نما پر کاربردتر است. منطور از این نام گذاری آن است که کرتین وال هم مانند دیوار محکم و استوار و هم مانند پرده سبک می باشد. کرتین وال سازه ای خود ایستا است که علاوه بر وزن خود فقط وزن نیروهایی نظیر باد را نیز تحمل می کند.


نمای کرتین وال curtainwall یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است . در واقع نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود. این نوع طراحی نما معمولا از مصالح سبک بویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود.

نمای لامل، یا همان نمای کرتین وال ؛ یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی بوده که ساختاری خود ایستا داشته، به این معنا که وزن بالای شیشه ، بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه سنگینی می کند و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد ، طوفان و … که متوجه پوسته خارجی (نما) می باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. به اصطلاح سیستم نمای لامل یک سازه مجزا محسوب می شود.


ویژگی های کرتین وال

از ویژگی مهم های کرتین وال می توان به عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی اشاره کرد که باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می شود از این رو نیاز ساختمان به مصرف انرژی الکتریسیته را کاهش می دهد. از طرفی کرتین وال ها چون سازه هایی بسیار سبک هستند بار کلی وارد بر ساختمان را کاهش می دهند همچنین رفتار خوبی در مقابل زلزله دارند و در نهایت سهولت در نصب و زیبایی و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر نماهای ساخمانی برتری دارند. حال کمی فنی تر به قضیه نگاه می کنیم کرتین وال ها در واقع شاسی ها و لامل هایی هستند که در اطراف پروژه قرار می گیرند و شیشه هایی که به عنوان نمای ساختمان قرار است بگیرند به جای اینکه روی خود ساختمان نصب شوند روی سازه کرتین وال نصب می شوند از این رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می یابد. این کاهش وزن سبب می شود که مقاومت ساختمان نسبت به زلزله افزایش یابد. از نماهای کرتین وال می توان به نمای ساختمان جدید بورس در سعادت آباد تهران اشاره کرد.

1- سبکی ساختار و کاهش بارمرده ساختمان

2- افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان

3- کاهش مصرف انرژی

4- سرعت بالای اجرا

5 – عایق بندی کامل رطوبتی و حرارتی و صوتی

6- امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما

7- امکان اجرا به صورت پیش یاخته و یا نیمه پیش ساخته

8- تنوع ویژگی های و آپشن های ظاهری سیستم

9- زیبایی و بخشیدن جلوه های خاص مدرن در شب و روز

10  – امکان نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن

11 – کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری ساختمان

12- کیفیت بالای قطعات

13- تامین شرایط آسایش ساکنین

14- رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله

سطح مقطع لامل ها نیز به گونه ای توسط مهندسان طراحی شده است که بتوان در شیار هایی لامل ها در هم قفل می شوند و یا شیشه ها در فضای بین مولیون و ترنسم قرار می گیرند را بتوان با لاستیک های مخصوصی به نام EPDM جهت انجام عایق بندی حرارتی اقدام کرد. از این رو نماهای کرتین وال عایق صوتی حرارتی رطوبتی خیلی خوبی هستند. همانطور که گفتیم این لامل ها دارای انواع مختلفی نظیر فولادی چوبی و آلومینیومی هستند که بهترین آنها همان آلومینیومی هست که در اکثر پروژه ها می بینید علت آن این است که نمونه های فولادی و چوبی به علت خوردگی وزن بالا مشکلاتی که در عایق بندی دارند خیلی زود از صحنه حذف شدند اما نمونه آلومینیومی و آلیاژ های آن به دلیل خواصی که دارند نظیر استحکام بالا در عین سبکی توانایی جیگ و فیکسچر بودن بالا به منظور عایق بندی رطوبتی و هوادهی از مزیت هایی اسن که طراحان و معماران و مهندسان بسیاری را توجهشان را به خود جلب کرده است.